Ádám almás pitéje: amin áll vagy bukik az isteni világrend

Épp születésnapom van, csapot-papot, tortát-köszöntést hátrahagyva rohanok színházba, mert több hónapos kultúrböjt után végre valóban nézőtéren ülhetek!

Egy dologtól azért kicsit tartok

Attól, hogy túlontúl szeretem Anders Thomas Jensen azonos című dán-német a filmjét. Nagy kedvencem. Alig hiszem, de van már vagy 15 éves. Egy jól megcsinált mozi, erős történettel, hihetetlen jó színészekkel – ha nem is túl fifikás a receptúra, azért nem egyszerű újrasütni. Több színház feldolgozta, itthon pár éve a Radnóti Színház csinált belőle egy jó előadást.

Ez minden idők legkurtább szombathelyi évadának utolsó bemutatója

A darab karatén alatt, online üzemmódban készült, Czukor Balázs rendezésében – már ezért kíváncsi voltam rá. Kedvelem amúgy is Czukor Balázs színházi igényességét, érzékenységét és minőségi választásait.

Szóval , Ádám és az ő almája…

Az alapsztori a Bibliából ismert Jób könyve, ennek témáit járta körül. A bibliai történetben Jób igaz és istenfélő emberként él, majd egy napon Isten – a Sátánnak demonstrálandó – próbára teszi őt, és csapásokkal sújtja: Jób elveszti a vagyonát, gyermekeit, testét pedig betegségek pusztítják. Ő viszont kitart a bajban is: „Az Úr adta, az Úr elvette, legyen áldott az Úr neve!” (Jób 1,21)

Ádám almás pitéje: amin áll vagy bukik az isteni világrend 9
Fotó: Mészáros Zsolt / WSSZ

Ilyen Jób-szerű figura ez a dán falucskában szolgáló pap, Ivan. Nyájának tagjai mind börtönviselt közmunkások, komoly terheltek, akik a falu lelkészénél reszocializációs idejüket töltik. Itt nevelődik át az alkoholista, gyermekmolesztáló Gunnar, a mániákus kútrabló Khalid, a haláltábort megjárt egykori fasiszta börtönőr, Paul, akiket Ivan igyekszik jó pásztorként terelgetni. Ebbe a közösségbe csöppen bele az agresszív, dokumentáltan „gonosz” neonáci Ádám, akinek az első feladata, hogy legyen az bármilyen kicsi, valami célt kell maga elé kitűznie.

Vicc vagy sem, Ádám elhatározza, hogy süt egy almás pitét

Mert kell egy életcél, ennyi. Aztán valahogy mindig az lesz a legbonyolultabb feladat, ami elsőre a legegyszerűbbnek tűnik. Almás pitét sütni, saját almából, mi abban a kunszt?!

Ádám almás pitéje: amin áll vagy bukik az isteni világrend 10
Fotó: Mészáros Zsolt / WSSZ

Jönnek a madarak, kukacosodni kezd, megeszi a termést valaki… Hogyan lesz ebből almás pite? Mit lehet tenni, ha a kezdetben bő termést hozó almafát furcsa és nyugtalanító csapások érik?

De ne gondoljátok, hogy valami elvont drámát láttok majd, vagy túlontúl mély teológiai okfejtést, vagy valami kísérleti gasztro-színházat, szó sincs erről. Ez egy fekete-komédia, tele abszurd helyzetekkel, komikus, keserű és megindító pillanatokkal.

Izgalmas a díszlet is

Négy helyszín egy statikus térbe rendezve, mint négy filmkocka egy színpadi képbe sűrítve. A 4 szín közül az első, az ember belső szobája (a hálószoba), ez Ádám – a romlottság, a bűn birodalma. A második a családi tér, a konyhával: ez a beszélgetések helye. A harmadik tér a nagyobb közösségé, az isten házával, a gyónásokkal, a paddal, és az édenkert tiltott gyümölcsfájával. A negyedik tér az orvosi rendelő, a halál, a végső ítélet, az igazság és józanság színtere. Mint egy rózsafüzér, úgy bomlik ki egyik jelent a másikból, folyik át egyik helyszín a másikba, kerülünk a történetbe egyre beljebb és beljebb.

Ádám almás pitéje: amin áll vagy bukik az isteni világrend 11
Fotó: Mészáros Zsolt / WSSZ

Jó látni, Czukor Balázs okosan építkezik, nemcsak a díszletet és színpadképeket gondolta át, jól mozgatta a színészeit is. Nem könnyű szerepek ezek, van a pap, komplikált egy figura, de nem lövöm le. Aztán ott a másik 4 fontos szerep: egyszerre gonoszak, elesettek, ugyanakkor végtelenül szerethetőek is, megformálásukhoz kell humor és nagy adag érzékenység. A legtöbbször pár mondatos karakterszerepekre beszorított színészek most lubickolnak ezekben a személyiségekben. Izgalmasan és hitelesen oldja meg karakterét Horváth Ákos, Kelemen Zoltán, Szabó Tibor is. Endrődy Krisztiánt sem láttam még ennyire jól megformált nagyobb szerepben.

Pedig egytől egyig elég ellenszenves figurák

Többször leírtam már, Antal D. Csabára is érdemes lesz figyelni! Átváltozása, papként butaságig jámbor lelkesedése, aztán kiábrándultsága rám is átragad, sodor magával.

Világvége előtti utolsó órákra, ha egyszerre akartok röhögni és sírni, kicsit életről-halálról, életről és célokról gondolkodni, csak ezt ajánljuk!

Ádám almás pitéje: amin áll vagy bukik az isteni világrend 12
Fotó: Mészáros Zsolt / WSSZ

Szereplők:
Ivan/Antal D. Csaba
Adam/Horváth Ákos
Gunnar/Endrődy Krisztián
Khalid/Kelemen Zoltán
Sarah/Dunai Júlia
Dr.Kolberg/Szabó Tibor
Paul/Avass Attila
Holger/Jeppe/Róbert Gábor
Christopher/Katona Márk

Díszlettervező: Horesnyi Balázs
Jelmeztervező: Surányi Nóra
Zeneszerző: Horváth Dániel
Kellékes: Takács Viktória
Súgó: Zsohár Amália
Ügyelő: Pados Bernát
Rendezőasszisztens: Ostyola Zsuzsanna
Rendező: Czukor Balázs

A vígjáték próbafolyamata márciusban az olvasópróbával épphogy elkezdődött, azonban a világjárvány miatt néhány nap múlva leállt. A Zoom szoftver segítségével április 28-tól online folytatódott a próbafolyamat, majd az enyhítések után a színházban zajlott. A veszélyhelyzet miatt elmaradt bemutató időpontja: április 24.

Az új bemutató időpontja: június 26. 19 óra, Márkus Emília terem – PREMIER BÉRLET

További időpont:
június 27. 19 óra, Márkus Emília terem – KABOS GYULA TAVASZI BÉRLET

Leave a Reply