Bicskanyitogató

Koldusopera Szombathelyen

„Ez fura volt…” hallom magam mögött kifelé menet a tömör nézői véleményt. Megint egy este, ami nem hagy csak úgy hátradőlni. Megint össze kell raknom, kibogoznom – de Brecht is már csak ilyen. Én szeretem ezt az agyalást, de meglátjuk a hulladarabolós ír terroristás darab után Zsótér Sándor legújabb WSSZ-beli rendezése, az ugrálóvárra hangszerelt Koldusopera, hogyan fekszik a szombathelyi közönségnek. (Írjátok meg, tényleg kíváncsi vagyok!)

„És ott volt a kíváncsi Brecht,
Kit mind daloltatok!
De megkérdezte tőletek,
Miért gazdagok a gazdagok,
S ezért az országból kiűzitek…”

Antiopera, a társadalom peremére szorult, lesajnált karakterekkel: kurvákkal, zsebmetszőkkel, koldusokkal, akcentussal beszélő akasztófatöltelékekkel. Itt van mindjárt a főhősünk, Macheath (Major Erik) – az egyik népszerű magyar fordításban Bicska Maxi – bűnöző és bandavezér, aki szakmájának olyan  fehér kesztyűs mestere, mint akármelyik tekintélyes polgár vagy üzletember a maga mesterségének. A dráma másik hőse, Peachum (Sipos László Márk ), aki zseniális üzletemberként trösztbe szervezi a nagyváros összes koldusát, akik mind az ő százalékot fizető alkalmazottai.

A konfliktust pedig az okozza, hogy a „tisztességes” üzletember Peachum lánya (Bakonyi-Nagy Boglárka) szüleinek engedélye nélkül Bicska Maxi felesége lesz, ezért a szülők (édesanyja- Csonka Szilvia) el akarják távolítani az alvilági hódítót az útból. Neki viszont a rendőrfőnökkel (Hajdu Péter István) is jók a kapcsolatai, túlságosan is jók. Belép még a képbe két másik szerető is, az elsőszámú feleség, Lucy (Mari Dorottya), és a volt futatott prosti-élettárs (Kiss Mari)

Ármány és szerelem sokszoros háromszögben, de hiába, Bicska Maxit halálra ítélik, s búcsúként elmondja a nézőknek a tanulságot, ami durva, de ma sem veszített sokat aktualitásából:

„Hanyatló osztály hanyatló képviselőjét látják maguk előtt. Minket, polgári kisiparosokat, akik derék feszítővasainkkal a kis boltosok nikkelkasszáit dolgozzuk meg, elnyelnek a nagyvállalkozók, akik mögött ott állnak a bankok. Mit számít egy tolvajkulcs egy részvénnyel szemben? Mit számít egy bankrablás egy bankalapítással szemben?

Peachum_Koldusopera_Sipos_László Márk
Fotó: Mészáros Zsolt wssz.hu

A „Koldusopera” témája szerint amúgy egy átköltés, vagyis egy klasszikus angol szatirikus játék elmesélése, nagyon másképp, mint egy „hagyományos” polgári színdarabban szokás. Az eredeti mű a franciákat is megelőző angol felvilágosodás terméke (írója John Gay)- Hőse az élelmes polgár, aki üzleti társulattá szervezi a koldusokat és a bűnözőket. Ebből az alapötletből formálta Brecht a maga vádló erejű kolduskomédiáját. Hozzá jönnek az ironikus dalbetétek, amelyek egyrészt az „opera”-jelleget parodizálják, másrészt a történtek csúfondáros-keserű tanulságait fogalmazzák meg. Kurt Weill szenzációs zenéjével – de legyen elég ennyi az ismeretterjesztésből, nézzük is, milyen lett ez a rendezés… (vagyis én milyennek láttam)

Koldusopera:Szombathely
Fotó: Mészáros Zsolt wssz.hu

Élni, emberekkel együtt lenni sosem egyszerű. Hánykolódsz, dobál a sors, próbálsz minduntalan megkapaszkodni, de az élet, a maga értelmetlen valóságában olyan, mint ez a színpadi felfújható cápás ugrálóvár, amivel Zsótér Sándor – díszlet gyanánt – szombathelyi rendezésében operál. Ebből a légvárból nincs kiszállás, haladnál, tennéd a dolgod, de folyton lepattansz, lecsúszol valamiről vagy valakiről. Mozgásra, kapaszkodásra, létezésre késztet, kiszállnál, de visszalöknek. Hol elfogy körülötted a levegő, hol felfújódsz vagy szinte felrobbansz, csak mert épp a te akaratodat nem akarja a másik akarata. 

Az egész szombathelyi Koldusoperából, ha jól meggondolom, a show jórészét ez a szivárványos felfújható cápás izé – ugrálóvár viszi el. Hol összecsuklik, hol kimagasodik, hol elsüllyeszti, hol kiemeli az embert – de mindvégig magára irányítja a tekinteted. Fura, labilis ez a színpadkép, tényleg folyton mozgásban, imbolygásban van benne az összes színész – vele a néző is.

Ámde Bicska Maxi rejtve
tartja kését s pisztolyát…

 

A Koldusoperát játszották már üres színpadon, de lerobbant emeletes buszban és körülötte is – gyanítom, felfújható ugrálóvárban viszont soha… Amúgy is, a Koldusopera úgy kezdődik, hogy vásár van a Sohóban, miért is ne lenne helye ennek a légvárnak?! Cápa, haltest, vurstli, olcsóság, légvár, vásári játék… erős szimbolikája van ennek az egy óriási díszletelemnek – ami inkább taszít, mintsem vonz, de nem tudsz nem a hatása alá kerülni. Elidegenít Brechttől is, ami önmagában nem is olyan nagy baj, hiszen a szerző epikus színházának egyik fő alapvetése pont az, hogyan is kell megakadályozni azt, hogy a színházban a néző érzelmileg azonosuljon a dráma hőseivel, cselekményéve. A cél nála az, hogy a közönség aktív, kritikusan figyelő legyen. Ennek érdekében alkalmazta maga is – a szövegben – az elidegenítési effektusokat.

Elidegenítésből még akad bőven a szombathelyi Zsótér-rendezésben. A mi zsebmetsző csibészünket Major Erik játssza, aki finoman szólva sem egy sármőr-nőfaló karakter, ahogy bennem Bicska Maxi karaktere él, na annak pont az ellentéte. A figurája se nem kedves, se nem csábos, se nem kemény, fogalmunk sincs, miért vesznek érte a nők, mégis működik valami ebből a Bicska Maxiból is, mert Major Erik hihetetlen jó színész…

Bicska Maxi
Fotó: Mészáros Zsolt wssz.hu

Idősebb figurákat fiatalok játszanak – mi ez, ha nem egy újabb elidegenítő eszköz arra, hogy véletlenül se tudjunk senkivel se azonosulni? Aki az apát játssza (karakterre ő lehetne az ideális Bicska Maxi), gyereke lehetne színpadi feleségének, és magával a lányát alakító színésznővel egyidős… Akcentusokat sem szokás nagyon hallani színpadon, na ebből is kapunk (van akinek jobban megy, például Major Erik ebben is zseniális). Zavarba ejt. És még politizál is? A színészek – mint a kínai színházban, nem egymáshoz, hanem leggyakrabban kifelé, előre a nézőnek beszélnek – ettől lesz brechti értelemben másféle, aktivizáló a színház.

Le a kalappal minden színész előtt!

Nem elég, hogy egyik pillanatban valaki még drámai szereplő, utána énekel egy songot, aztán már nemcsak szereplője a drámának, hanem narrátora is. Zsótér ezt a többszörös leosztást még azzal is megfejeli, hogy a darab jó része egy imbolygó ugrálóvárban játszódik, itt kell helytállniuk szó szerint színészeinknek. De, hogy az elidegenítő, fura díszletelemeknél maradjunk, előkerülnek Beckett A játszma vége című darabjából (az is pár éve WSSZ rendezés volt) az ominózus szemeteskukák is. Zseniális húzás volt akkor is, most is, ahogy újra felhasználja-használja őket, hogy újra mindenki saját dobozából beszél.

Bicskanyitogató 9
Fotó: Mészáros Zsolt wssz.hu

Elidegenít a rikító, egymáshoz sem passzoló, kontrasztos jelmezekkel is. Menő Bicska Maxi kék pufidzsekije, ami harmonizál az ugrálóvárral, jelképes ahogy a fehér menyasszonyi ruhából Bakonyi-Nagy Boglárka piros kosztümös üzletasszony lesz, és sorolhatnám még tovább…

 

Sok minden jut eszembe még,

 a szereplők néha úgy mozognak, mint egy toronyóra zenélő órájában a figurák, akik, ha egészet üt az óra, forognak, körbe-körbe járnak, dalra fakadnak, és mennek csak mennek körbe-körbe…

Zenés darabról van szó, úgyhogy ki ne hagyjuk a felsorolásból: díjjazzuk az élő zenét, Kiss Mari érdes, mély tónusú hangját, örülünk, hogy egy szerep erejéig visszatért Szombathelyre. Telitalálat. Szeretjük Bakonyi-Nagy Boglárkát, elfogultak vagyunk vele is,  tudtuk-  legalább olyan jó énekes, mint színész. A legnagyobb meglepetést most Mari Dorottya hozta, végre nem csak kislánynak láttam … ennyire jó énekhangja van neki is?!

Szereplők:

Jonathan Peachum, egy koldusbanda főnöke Sipos László Márk

Frau Peachum, a felesége Csonka Szilvia

Polly, a lánya Nagy-Bakonyi Boglárka

Macheath, egy útonálló banditafőnök Major Erik

Brown, London rendőrfőnöke Hajdu Péter István

Lucy, a lánya Mari Dorottya

Szomorúfűzwalter Major Irma e.h.

Máriásmátyás Horváth Ákos

Horogujjújakab Forrai Áron e.h.

Fűrészróbert Szabó Róbert Endre

Kocsma Jenny Kiss Mari

Öreg kurva Poór Éva

 

Zenekar:

klarinét, saxofon Hotzi Péter, Hotzi Ferenc

trombita Ujhelyi Péter/ Lővey Márk

harsona Nábrádi Szabolcs/ Morvay András

gitár Völgyi Attila/ Domby Bertalan

ütő Vörös Emil/ Skultéty Rita

zongora Maronics Ferenc

 

Alkotók:

díszlettervező Ambrus Mária

dramaturg Ungár Júlia

zenei vezető Kákonyi Árpád

karmester Maronics Ferenc

jelmeztervező Benedek Mari

mozgás Téri Gáspár

rendezőasszisztens Papp-Ionescu Dóra

súgó Jenei Ági

ügyelő Pados Bernát

fény Kiss Zoltán

kellék Horváth Viktória

hang Simon Zoltán

 

RENDEZŐ Zsótér Sándor

 

Leave a Reply