Családon belüli erőszak egy anyával és egy csavarral – Haragossziget a WSSZ-ben

Karácsony előtt egy héttel vagyunk. Ma éppen másról sem hallani, csak arról, hogy a szombathelyi „kalapácsos” apa Győrben brutális kegyetlenséggel megölte 3-ból két gyermekét. Egy országot sokkolt a hír. Egy panellakásban kivégezte őket, aztán felakasztotta magát. Miután 2016-ban szétverte az anyát, többször leszúrta, ő azonban csodával határos módon túlélte a brutális támadást. A férfi nemrég szabadult. Kell ennél szemléletesebb példa arról, hová fajulhat a családon belüli erőszak? Magyarországon hetente legalább egy nő meghal e miatt, és minden ötödik nőt rendszeresen bántalmazza a partnere. MINDEN ÖTÖDIKET!

Családon belüli erőszak egy anyával és egy csavarral - Haragossziget a WSSZ-ben 9
Fotó: wssz.hu / Mészáros Zsolt

Lenne miről beszélni. Állok a postán, ülök a buszon, egyre csak a győri sztorit hallom, elképedt emberek próbálják érteni, magyarázni. De miért?

Tényleg a máshonnan jöttektől és a sima képű demokratáktól kell félnünk? Nem egymástól, önmagunktól?

Lőrinczy Attila Haragosszigete, a WSSZ-beli legújabb kamaradarabja ennek a borzalomnak a közepébe talált.

A téma itt is a családi erőszak, egy csavarral. Magyarországon ugyanis meghökkentően sok, kamaszok által elkövetett szülőgyilkosság is történik. Lőrinczy Attila fiktív, valós bűnügyi esetekből összegyúrt drámájának ezek az anyagyilkos fiatalok a hősei. Akik ölnek, mielőtt, vagy miután, (ez nézőpont kérdése) őket fojtanák meg. Mert a gyermek áldozat. De a felnőtt, akit gyermekként bántalmaztak, aztán ő is bántalmaz, mert nem tud más lenni, mert belőle is kiölték a jót, ő mi? Áldozat? Gyilkos?

Erről szól a WSSZ darabja. Dühről, szeretetlenségről, bűnről és bűnhődésről, magunk előtt görgetett traumákról. Lőrinczy Attila alapkérdésekről, görög drámába illő sorstragédiákról mesél, egyszerűen. Anya-lánya-barátja pszichodrámája ez, párhuzamos monológokban eljátszva. Semmi felesleg – színtiszta színjáték.

Családon belüli erőszak egy anyával és egy csavarral - Haragossziget a WSSZ-ben 10
Fotó: wssz.hu / Mészáros Zsolt

Ahol nincs szeretet, ott megszűnik a figyelem, ott csak a magukba zárt monológok élnek. A fiatalok attól szenvednek leginkább, hogy nem kapnak semmi jót.  Az anyagyilkos lánynak – édesapja halálával elszállt az utolsó reménye, teljesen kiszolgáltatott lesz az anyja dühös önkényének. Ott a felhőben (társkeresőn) talált rocker haverja (Kenderes Csaba), akit szintén napi szinten gyilkol az anyja, szóban, azzal, hogy tévedésből jött a világra, hogy bármit tesz is felesleges.

Családon belüli erőszak egy anyával és egy csavarral - Haragossziget a WSSZ-ben 11
Fotó: WSSZ / Mészáros Zsolt

Látom az anyát, Németh Juditot, ahogy súlyokkal nehezített hullahopp karikával egyensúlyoz a vörös szőnyegen, és próbálja átgyúrni, legyűrni önmagát. Annyira üt, annyira szimbolikus ez az egy kép, most is belesajdulok.

Családon belüli erőszak egy anyával és egy csavarral - Haragossziget a WSSZ-ben 12

Közben ott a két fiatal. Akik csak mondják és mondják a maguk igazságait és igazolásait. Tudjuk, akármit mondanak a kommentfilozófusok, esélyük sem volt másként éli. Két, születésétől fogva kötött pályán futó fiatal, akiknek ennyi adatott.

Családon belüli erőszak egy anyával és egy csavarral - Haragossziget a WSSZ-ben 13
Fotó: wssz.hu / Mészáros Zsolt

Mai, örök történet ez az egész arról, mi az, amit nem akarunk magunk körül észrevenni: miként élünk, miként bánunk egymással, hogyan nem figyelünk, hogy visszük tovább, egyre betegebben családi traumáinkat. Hogyan mérgezünk rossz szavakkal, dühvel és agresszióval családot, munkahelyet és társadalmat, hogyan betegít meg a közösség, hogyan lesz legintimebb kapcsolatainkból a legrombolóbb közeg.

Lőrinczy Attila nevét még a szombathelyi Karneválszínházban, a Könnyű préda (Emlékeznek? Netkomédia!) előadásán jegyeztem meg. (Benne Udvaros Dorottya parédés szerepét, a nagyasszonyét, aki sosem válhatott azzá, amivé lenni akart, híres szinkronúszónővé…). Jó, hogy Réthly Attilával így egymásra találtak. Réthly sem díszletben, sem rendezésben nem akar túl nagyot, csak életszerűt, mait. A szereplői közel vannak hozzánk, élnek, a tragédiájuk a lényeg. Ha énekelve tudják csak elmondani, az is természetes, miközben az egész nagyon nem az.

Nézem Stucit, Nagy-Bakonyi Boglárkát, végre látom benne azt a színésznőt, akire évekkel ezelőtt felfigyeltem. (Színművészetis hallgatóként a „Nyíregyháza utcában”, az Amszterdamban dolgozó magyar prostituáltakról szóló darabban láttam először. Nagy élmény volt Novák Eszter rendezése, őt külön megjegyeztem magamnak, annyira szuggesztív színpadi jelenléte volt.)  

Családon belüli erőszak egy anyával és egy csavarral - Haragossziget a WSSZ-ben 14
Fotó: wssz.hu / Mészáros Zsolt

A Haragosszigetet kötelezővé tenném minden szülőnek, középiskolásoknak, irányított beszélgetéseket szerveznék utána, mert lenne miről! (Ha valaki azt hiszi, hogy 15-16 éves gyerekeknek ez a darab sok, az nem ismeri ezeket a gyerekeket.)

Jobb végszót nem tudok a végére, mint amit egy ismerősöm az imént – a győri eset kapcsán a Facebookra kiírt:

„Lúgos orvos, darálós hentesek, kalapácsos gyilkosok…
Ahogy egymással bánunk, az a hazánk.
Szomorú vagyok.”

Én is.

Lőrinczy Attila: Haragossziget

(Egy felvonásban – 75 perc)

(Fury Island)

A Weöres Sándor Színház az ETC (Európai Színházi Konvenció) keretén belül a YOUNG EUROPE III. programban kétéves, nemzetközi együttműködésben vesz részt a berlini Deutsches Theaterrel és az amszterdami De Toneelmakerij-jal. A kutatási alapú színházi projekt neve: Age of rage. A projektről, és a darab keletkezéstörténetéről bővebben ITT olvashatsz. A darab bemutatója: december 15-én.

Szereplők:
Erika, könyvtárosnő/Németh Judit
Stuci, a lánya, Zsomer szerelme/Nagy-Bakonyi Boglárka
Zsomer, Stuci barátja/Kenderes Csaba

Fordító: Lengyel Anna
Dramaturg: Réthly Attila
Súgó: Jenei Ágnes
Kellék: Takács Viktória
Fény/Hang: Simon Ottó, Németh Tibor
Videó/Fotó: Kaczmarski Ágnes, Mészáros Zsolt
Jelmez: Varga Alexandra
Díszlet: Réthly Attila, Réthly Kamilla
Rendezőasszisztens, ügyelő: Pados Bernát
Rendező: Réthly Attila

Leave a Reply